onsdag 6 april 2016

Men vad har du på dig!? Cykelserien del 2

I det här inlägget ger vi lite tips och råd om lämpliga klädval för säsong och typ av cyklist.

Vi fortsätter med stereotyperna jag så fint hade uppfunnit i förra avsnittet! Vad tror ni om det? Vi välkomnar tillbaka in i strålkastarljuset Farbror Karlsson, Elis och Berra samt Räser Robbie med Svarten och hälsar dessutom fru Fru Kvarnmalm välkommen i gänget.

Åååå-hej!
När farbror Karlsson är ute och cyklar, t ex till och från tågstationen, så är ofta avståndet så pass kort så helt vanliga kläder duger alldeles utmärkt.  Det är klart, har man en för tunn jacka blir det lätt kallt men det går i princip klä sig som om man ska gå ut och gå en sväng. Det jag brukar tänka på är att ha en mössa, vantar det inte blåser igenom och en halsduk till hands när det kan behövas. Mer krävs inte tycker jag. Jag cyklar den här typen av cykling året runt, i alla väder. Är det snö eller regn är det varmare skor som tål lite vattenstänk som gäller, varmare jacka, tjockare handske och rejäl halsduk och mössa som gäller. Regnjacka och regnbyxor är också funktionellt även om jag mycket sällan bemödar mig. Regnar det lite och avståndet inte är så långt så torkar man ändå rätt så snabbt.

Jag frågar min kollega fru Kvarnmalm som cyklar med en lite piggare 7-växlad damcykel  mellan Södermalm och Lidingö centrum om vad som är hennes recept för en lyckad tur och hon säger så här:

- Mellan 0-10 grader har jag en långärmad tröja under en vindjacka med reflexer till det har jag vindtäta cykelbyxor eller överdragsbyxoer, gympaskor, en modell av fodrade bygghandskar, vindmössa under hjälmen och en tubhalsduk.

När det är kallare då?

- Under 0 grader får det bli dubbla lager, långkallingar, dubbla tröjor och kanske även en extra halsduk. Är det riktigt kallt blir det en extra vindväst. Jag blir ofta varm efter en stund och då ska det vara lätta att knäppa upp eller stanna till och ta av mig något plagg. Är det över 10 grader räcker det med ett lager. Ett par glasögon är förresten jättebra. Det tillsammans med en hjälm med skärm är jättebra om det regnar.


Tjohoo!
När Elis och Berra tar en tur är det inte mycket som skiljer från ovanstående egentligen. Eftersom man kan hålla på lite längre och det är lättare att hålla en högre fart kan det vara läge att tänka på mer vindavvisande kläder. En tunn vindjacka, gärna med ventilation på ryggen, kan vara en bra sak att dra över de kläder man redan har på sig. Det går lätt att cykla både längre och att bitvis ta i mer (snabbare än el-assistansen) och då kan det vara mer intressant med lite funktionskläder. Löparkläder eller någon annan träningsoverall man kan ha i garderoben kan fungera men vindavvisande framsida på framförallt överkroppen är ett starkt stalltips. Undvik bomull om du tänker att du kommer ta i lite grann, det är först varmt sen när det blir blött blir det kyligt.


Vad har Räser-Robbie på sig då? Som jag beskrev i förra inlägget är det här "typen" för den som ska cykla lite längre. Huvudprincipen bör vara lager på lager. Mycket hellre flera lager som kan tas på och av än få och tjocka, tro mig jag har testat de flesta kombinationer. Ett vindtätt lager för överkroppen, t ex en vindväst är en väldigt bra investering. Det måste inte vara tajt, det finns också mycket bra "mountainbikekläder" med samma principer men lite ledigare passform för den som inte vill se ut som "Tour de france". Löparkläder kan också fungera. Klär du dig så att du är lite sval i början brukar det vara perfekt efter ungefär tio minuter. Löparskor och stickade vantar avråder jag från. Är det lite kallare eller kommer det en regnskur är det hemskt med dessa plagg.

Tisdagens plagg
Igår kväll när jag cyklade hem från jobbet var det 10 grader i luften och jag hade på mig följande:
Cykelbyxor med hängslen under löpartajts, tunna ullstrumpor, cykelskor med vindöverdrag, långärmad underställströja, långärmad cykeltröja, vindväst med nätrygg, långfingrade handskar av lite tunnare sort och hjälm. Med dessa kläder blev det ganska varmt även om jag tog det rätt så lugnt hemåt.

Hade det varit kallare skulle jag dragit på mig en tunn vindjacka överst, en "buff" under hjälmen och haft tjockare handskar eller ett par tunna ullhandskar under handskarna, ullunderställ och möjligen fordrade löpartajts. Jag har alltid en eller två "buffar" extra med mig som jag kan ha som halsduk eller som extra överdrag över en kall handske om cirkulationen inte kommer igång.

Skön "rånarluva" och rejäl vindjacka
vid minusgrader
Cyklar man längre och håller ett lite högre tempo behöver man inte tänka så mycket på skydd mot regn. Blöt kommer du bli oavsett klädval men har du vindtäta material där du är känslig så kommer det gå bra ändå och kompletterar du med ull undertill så är du bra förberedd. Under nollan kan det vara bra att även ha ett par tjockare cykelskor eller helt enkelt köra med kängor. För att kunna cykla mycket har jag i princip två grundcykelställ att utgå från. Sommar och vinter. För den som vill börja cykelpendla på det här sättet är det bra med lite variationsmöjligheter men till att börja med räcker det med att känna att man har kläder för säsongen som pågår så löser det sig efter hand. Racer-Robbie och hans vänner behöver någonstans att torka sina kläder på arbetsplatsen och möjlighet att fräscha till sig.
Redo för kall hemfärd med tjockare byxa,
vindjacka och dubbla buffar
Med lite erfarenhet och tips från till exempel den här bloggen skulle jag vilja påstå att det krävs väldigt mycket för att det ska vara för kallt att cykla. Lite jäklar anamma sen är det bara att hoja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar