onsdag 4 maj 2016

15 saker att ha koll på vid cyklande - Cykelserien del 4


Don Rosa tecknade Joakim von Ankas liv i Kalle Anka-tidningarna när jag växte upp, Stieg Larsson skrev om Lisbeth Salander, Vilhelm Moberg skrev om Utvandrarna och här i bloggen fortsätter cykelserien...

15 saker att tänka på nu när du tänkte cykla:
  1. Din cykel förtjänar (minst) ett ordentligt bygellås. Lås fast den i något som inte går att bära med sig när du lämnar din trogna springare. Jag har ett lås på jobbet och ett annat hemma så slipper jag bära på det varje gång. Vissa lås är godkända och dessa kan krävas om din försäkring ska gälla vid stöld.
  2. Glöm inte lampor när det är mörkt. Fast vitt sken fram och rött fast eller snabbt blinkande bak. Cyklister utan lampa kan vara riktiga ninjas så gör dig själv och andra en tjänst att använda lampa när det är mörkt. Då följer du dessutom lagen.
  3. En punktering är lätt hänt. Cyklar du mycket kommer det hända förr eller senare. Att byta en innerslang är lätt när man gjort det en gång. Jag har alltid med mig en extra slang, en däckavtagare i plast och en liten pump för rätt ventil när jag pendlar. Har du en standardcykel där navet sitter med två muttrar behöver du ha med dig en skiftnyckel eller fast nyckel också. Har din cykel fälgbroms krävs det ibland att bromsvajern lossas med en sexkantsnyckel eller liknande. Sök "laga punktering" på nätet så får du massor med tips.
  4. En kedja behöver olja för att fungera väl. Använd en tunn olja, jag har inga preferenser här men ta gärna någon som är lite snällare mot miljön. Droppa oljan ovanpå länkarna, oljan ska tränga in mellan länkarna. Du behöver inte ha olja på utsidan av kedjan alltså. Torka av när du är klar så att det inte är onödigt mycket, då fastnar bara mer smuts. Att olja kedjan är viktigast för cyklar med utanpåliggande växlar (flera synliga kugghjul).
  5. Var det blött på marken på hemvägen? Det kanske till om med regnade? Då är det troligen dags för punkt 4 igen!
  6. Kolla så att dina bromsar fungerar innan du drar iväg. Den här punkten behöver inte förtydligas mer tror jag.
  7. Pumpa upp däcken ordentligt så minskar risken för punktering och cykeln rullar mycket bättre.
  8. Vajrar för bromsar och för växlar behöver bytas efter ett tag, ett riktmärke kan vara en gång per säsong. Gör du detta bör växling och bromsning fungera betydligt bättre.
  9. Kedjan och kassetten på en cykel med utanpåliggande växlar slits och efter hand kommer funktionen bli sämre. En kedja klarar ett par hundra mil ungefär. Kassetten det dubbla. Kör man på vintern på saltade vägar utan att tvätta cykeln efter användning går det dock mycket fortare än så.
  10. En vardagscykel bör ha stänkskärmar, gärna så långa som möjligt. Ska du cykla på vintern där det är saltade vägbanor är ett tips att ytterligare förlänga skärmarna så att de nästan går hela vägen ner till marken. På detta sätt minimeras saltstänken upp mot kedja, vevlager och kugghjul och slitaget blir därmed mindre. Stänk upp på dig minskar så klart också.
  11. Har ett hjul börjat vobbla? Har en eker gått av? Vänta inte för länge med att lämna in ditt hjul för riktning. Det är säkrare och billigare än att vänta till det går sönder helt.
  12. En cykel står helst inomhus. Den slits mindre och risken för stöld minskar dramatiskt. Kolla med din arbetsgivare om det finns något förråd att ställa cykeln i under arbetsdagen. Saknas det kanske det går att påverka så att det ordnas? Kan den åtminstone stå under tak minskas utsattheten för vädrets makter.
  13. Har du kört på vägar där man saltat? Försök tvätta av cykeln när du kommer hem så rostar cykeln mycket mindre.
  14. Ett spann vatten och lite diskmedel samt ett par disksvampar (en för ramen och en för kedja/smutsigare delar) kommer man väldigt långt med. Ställ dig på en gräsplätt så infiltreras smutsen på plats och spolas inte vidare till vattendrag eller avlopp. Ett annat tips - våtservetter för barn är kanon för att torka cykel och kedja. Väntar du inte för länge mellan tvättarna är du klar på 5-10 minuter.
  15. Undvik högtryckstvätt. En cykel har många lager; hjul-, styr-, vevlager. Dessa ogillar att vatten trycks in.
En cykel är en genial uppfinning men är samtidigt ganska simpel i sin mekaniska konstruktion. Med lite tålamod kan vem som helst sköta om sin cykel. I alla fall det mest basala underhållet. Lycka till!

På Youtube finns förresten hur mycket videoinstruktioner som helst för den som vill veta vad som helst om cykling, allt från laga punktering, justera växlar till effektiv trampteknik. Men det är en fördel att veta vad delar och så heter på engelska då videoutbudet på svenska inte är riktigt lika stort. Hittar du inte instruktioner eller vad något kallas med en gång, tveka inte att fråga här i bloggen eller via e-post till mig på robert.j.karlsson@lidingo.se så hjälps vi åt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar