onsdag 2 november 2016

Och bilen går bra?


Nu ska det handla om Bilar här och då menar vi inte filmen! Vi snackar elbilar den här veckan!


Helst ska man ju, för miljöns skull - gå, cykla eller åka kollektivt. Men bilar används trots allt i väldigt stor utsträckning i vårt samhälle. Ibland för att det är det bästa sättet att transportera sig och ibland helt i onödan men det är ändå någonting vi alla måste förhålla oss till. Jag bad Christopher Oxelstål, Fleet Manager och därmed stadens svar på Bibelns Noak, att styra upp den här skutan. Han fick vind i seglen och skrev ett intressant inlägg om elbilar
:

Jag vill börja med att poängtera att jag inte kategoriskt tar ställning till om elbilar är bättre eller sämre för miljön än sina förbränningsmotorförsedda motsvarigheter, men jag konstaterar att en elbil på vissa sätt är annorlunda än en bensin- eller dieseldriven bil. Till elbilens fördel, får man anta att åtminstone drygt 30 lidingöbor anser – så många är de registrerade elbilarna här på ön.

Lidingö Stad har för närvarande fyra elbilar. Samtliga är lätta lastbilar för olika typer av servicepersonal. För detta användningsområde är eldriften kanonbra – omgivningen slipper störas av dieselknattrande oljud och illaluktande avgaser. Och förarna får en arbetsmiljö som är både tystare och mer vibrationsfri. Dessutom slipper de åka till macken för att tanka, bilarna laddas över natten vid sina vanliga parkeringsplatser.

När man pratar om elbilar kan man inte undvika frågan om räckvidden mellan laddningstillfällena, vilket är den största skillnaden mellan elbilar och konventionella bilar. Nej, det går inte att köra en elbil från Stockholm till Malmö utan att ladda längs vägen. Och eftersom laddning tar längre tid än tankning så kommer långresor med elbil oftast ta längre tid än med bensinbil. Men det går – utbyggnaden av laddstationer längs de stora vägarna går fort. 2015 genomförde tidningen Elbilen en 100 mil lång resa från Stockholm till byn Niemisel i Norrbotten med elbil. Enligt reportern brukar den sträckan ta ungefär 12 timmar med vanlig bil, pauser inkluderat. När reportern nu körde samma sträcka med en elbil tog det 45 timmar. I år genomförde tidningen samma resa på mindre än halva tiden (19,5 timmar), framförallt till följd av att antalet snabbladdningsstationer har ökat. Och när samma reporter gjorde om resan med en Tesla – den elbil som för närvarande har längst räckvidd och dessutom har tillgång till ett eget nätverk av snabbladdare – så tog det 12,5 timmar.

Om lång räckvidd per laddning är viktigt för dig så finns det anledning att bevaka biltillverkarnas lanseringar under det kommande året. Dels kommer de flesta befintliga elbilarna på marknaden att få batterier med högre kapacitet, dels kommer flera helt nya bilmodeller med rejält förbättrad angiven räckvidd – i vissa fall över 40 mil, att jämföras med dagens 15-25 mil. Tänk dock på att den körsträcka som anges av biltillverkarna är extremt svår att nå i verkligheten, oftast får man räkna med att den verkliga körsträckan är 20-40% kortare.

För Lidingö Stads elbilsförare hinner räckvidden aldrig bli ett problem, våra körsträckor blir oftast kortare än 10 mil per dag. Därför är vi inte beroende av snabbladdningsstationer för att komma dit vi ska, en pålitlig laddplats vid bilarnas nattparkering täcker vårt laddningsbehov. Om du funderar på att skaffa en elbil själv, så är just laddplatsen hemma den viktigaste punkten eftersom det är där som 99% av alla laddningar kommer att ske. Se därför till att den är anpassad både till fastighetens elcentral och till hur snabb laddning du egentligen behöver när bilen står parkerad hemma.

Om du gillar eldrift men också behöver möjligheten att åka långt, så finns varianten laddhybrid. I en sådan finns både en elmotor med tillhörande batterier som kan laddas via vägguttag, och en bensinmotor med tillhörande bränsletank som används när batterierna är tomma. De korta vardagliga körningarna kan då göras på el medan långresorna görs med bensin. Win-win? En del anser det, bland annat 48 ägare på Lidingö.

Ytterligare en variant på elbilen är elhybriden. Det är en bil som likt laddhybriden har både en förbränningsmotor och en elmotor. Skillnaden är att batterierna inte kan laddas upp via sladd in i vägguttaget. Istället laddas de av bilens rörelseenergi och av bensinmotorns snurrande. Elhybriden kan gå ett par kilometer i hastigheter upp till 50 km/t på enbart el, och kommer därför till störst nytta i stadstrafik med tät trafik. Då rullar bilen oftast med bara elmotorn som kraftkälla. Den här biltypen drar därför mindre bränsle i stadstrafik än på landsväg, tvärtemot vanliga bensinbilar. Nästan hälften (60 stycken) av Lidingö Stads bilar är elhybridbilar.

Har du frågor om elbilar, eller om bilar i allmänhet? Dra iväg ett mail till mig så svarar jag efter bästa förmåga: christopher.oxelstal@lidingo.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar