onsdag 29 mars 2017

Sommartider, cykeltider och mänskliga experiment

Som Magnus Uggla sjöng "åh åh åh sommarti-id". Han syftade möjligen inte på omställningen till sommartid men det är vad vi har att jobba med just nu. Vi soldyrkande svenskar i allmänhet och blivande och varande cyklister som läser det här inlägget i synnerhet. Några har cyklat hela vintern och förtjänar inget mindre än min och andras djupaste respekt, hatten av! Men för oss andra är det hög tid att damma av gamla Bettan i förrådet!

Själv har jag haft ett litet uppehåll i januari och februari med endast sporadiska pendlingar. Sedan ett par veckor är det dock cykel VARJE dag som gäller. Jag cyklar Huddinge-Lidingö T o R och det är kanske längre än vad de allra flesta vill, har lust eller orkar med men det fungerar ganska bra och jag bevisar för mig själv och andra att det faktiskt går alldeles utmärkt. Med en sportcykel och ibland en el-cykel räknar jag med att huvudsakligen cykla resten av året nu.

När det bär emot brukar jag jämföra alternativen med bilköer, försenade tåg, människor som nyser en i ansiktet på bussen eller tonåringar som högljutt diskuterar nån filur som betett sig dåligt i sin mobiltelefon längs med röda linjen och så känns det genast lite lättare igen.

Nu behöver man inte ha bakterieskräck, köfobi eller vara folkskygg för att lockas av fördelarna med cykling för det tar ändå lika lång tid eller går ofta fortare än de alternativa ressätten så varför inte få motion, frisk luft och en känsla av frihet när man ändå håller på?

Första gången jag testade var det ett riktigt äventyr på min treväxlade herrcykel. När jag hade gjort det en gång krympte plötsligt Stockholm under mina fötter. En häftig känsla. Du kan planera din cykling med hjälp av Trafiken.nuUpp till 15 km vågar jag påstå är ganska enkelt att ta cykeln och det mer eller mindre varje dag. Ju längre det är ju mer måste man dock förbereda sig. Det får gärna gå lite fortare om man har längre, man hinner troligen bli svettig och utrustningen man har slits lite hårdare.

Behöver du dra barn i en kärra till och från förskolan eller du tänker handla på hemvägen kan vi rekommendera att du tittar på en elcykel. Det kan bli en riktig packåsna om man vill! Personligen är jag kär i tvåhjuliga lastcyklar, eventuellt med eldrift eller vikcyklar som kan lappa ihop din pendlingsresa på ett fantastiskt sätt. Jag bligar i smyg på begagnatmarknaden efter dessa tingestar än så länge.

Vi är medvetna om att det finns ett och annat hinder för att cykla. Här på bloggen försöker vi tillsammans överkomma dem på bästa sätt! Här kan ni till exempel läsa min guide kring klädsel för just din pendling.

Ni känner säkert till den där rackarns Torsviksbacken som går ifrån gamla Lidingöbron upp till Torsvik? Jag har stånkat mig upp för den där backen fler gången än jag orkar räkna genom åren. Det har gått olika fort och någon gång har jag till och med gått. Alla sätt är bra så att säga. Men man kan alltså göra det på lite olika sätt och vi återger därför ett litet experiment som utfördes av undertecknad förra våren. Vilket sätt skulle du välja?

Experimentet

Jag är så nördig så att jag har mätare för pulsmätare och GPS. Dessa kommer nu väl till pass till när vi ska jämföra upplevelsen och ansträngningen för att bemästra min nemesis; Torsviksbacken. Ansträngningen värderar jag mellan 1-10 och för de som tycker det är skoj med puls och sånt är min uppmätta maxpuls 182 och min vilopuls ungefär 50.



Strävsamt trampande

Farbror Karlsson med damtrallan: Här ser ni gamle Karlsson envetet trampandes. Det tog en liten stund men upp kom jag. Ansträngningen var mellan 5-6 skulle jag säga, medelpulsen 122 och hastigheten 12,4 km/h. Gamle Karlsson hade tre växlar att tillgå och är det inte för många backar går det här ganska fint även om det finns snabbare alternativ. Fler växlar sparar lite energi och sparar knäna då det går att spinna mer oavsett terräng snarare än att trampa långsamt och tungt. Standardcykeln kräver lite jäklaranamma när backarna kommer.





Som en promenad
Elis och Berra: Fram stormar Elis och Berra, se vilken glädje, vilken grace, vilken hjälm och vilken fräs! Ansträngningen skulle jag skatta som 3 kanske, hastigheten 17,5 km/h och pulsen på låga 104, nästan som att gå en runda. Just den här elcykeln har både el-drift och har sju vanliga navväxlar. Även den backigaste cykelresa går smidigt med en sån här cykel.




Räser-Robbie och Svarten: Morgonens tur upp för backen noterade dryga 135 i puls och på en skala mellan 1-10 var ansträngningen 6 och hastigheten 17,9 km/h. Det här var en av mina lugnare rundor upp för backen och väl på jobbet hade jag nästan lyckats köra utan att bli svettig vilket är en bedrift för mig. Idag cyklade jag på en "tävlingscykel" men det finns mycket bra cykelvarianter med bockstyre som ofta kallas "CycloCross" eller "Gravelbike". Dessa cyklar är ofta perfekta allväderscyklar med plats för stänkskärmar, eventuellt pakethållare och med ett bockstyre får man möjlighet att vila händerna på olika sätt på styret vilket är ett stort plus om man cyklar lite längre. Du har i regel flera växlar för att underlätta i backarna. Det finns förstås även liknande cyklar med rakt styre. Jag brukar hoja i kläder likt de på bilden då de fladdrar mindre och det blir lite mer ändamålsenligt. De här typerna av cykel är det bästa valet när man ska cykla lite längre och kanske vill ta en lite omväg innan man rullar hemåt.
Stånk i en annan backe

Det här experimentet kanske ger en fingervisning i skillnaden mellan olika cykeltyper. Har du bara en fungerande cykel är du dock good to go! Ju längre du har och ju oftare du har för avsikt att cykla ju mer anledning har du att unna dig en lite finare cykel eller elcykel. En el-cykel eller en lite "snabbare" cykel är såklart lite dyrare men det bör vägas mot att du sparar bensinpengar, buss- och tågpengar samt eventuella gymkort för du kan träna på väg till jobbet och spara massor med tid.

Jag utmanar härmed läsarna att cykla Torsviksbacken eller er motsvarighet, den där backen som måste besegras på vägen till jobbet, skolan, affären eller vad det vara månde! Nu ska den sättas på plats! Ung, gammal, tung, lätt, erfaren eller nybörjare. Släpp sargen, plocka av stödhjulen, häng med i den nya folkrörelsen! Testa att cykla till jobbet!

På återläsande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar