onsdag 1 november 2017

Innovationsveckan!







Vi gjorde om Hersbyskolans gymnastiksal till en mässhall för en dag och lät huvudpersonerna ta plats i rampljuset - 500 bubblande kreativa elever från Lidingös skolor möjliggjorde stadens första innovationsmässa!

Under hösten har barn och elever i stadens verksamheter, från förskola till gymnasiet, arbetat med innovationer- miljöinnovationer! Som kulmen på detta anordnads i torsdags en mässdag. Runt tio skolor och verksamheter valde att visa upp vad de hade arbetat med under hösten och fler än 500 elever besökte mässan. Det var mycket kreativa idéer som syntes!

Elever från Källängens skola hade ploggat (sprungit och plockat skräp #lidingoplogging), det var robotar av skräp gjorda av Bodal och Skärsätra särskola/fritids, appar gjorda av elever från Rudboda och i Högsätra skola hade årkurs 9 satsat på att göra filmer med mannekängdockor som hade på sig framtidens kläder medan åttorna hade funderat ut lösningar på olika infrastukturproblem.  Gymnasieeleverna hade främst arbetat med bloggar, vloggar och instagramkonton för att på olika sätt sprida information om miljöfrågor eller på annat sätt försöka få oss att handla mer miljövänligt. Bland annat: http://gronoskon.blogg.se/ och instagramkontot: IJustWantToBeGreen

Eleverna hade tagit sig an olika miljöproblem och valt att använda fantasi och kreativitet och olika digitala tekniker för att presentera sina projekt. För en 37-årig miljövetare som jag så var det häftigt att se hur barnen med självklarhet säger att det är klart att de är de som programmerat spelet eller har stenkoll på hur man använder olika filmverktyg eller MakeyMakeys. Och treorna på Ljungbackens skola som med entusiasm förklarade hur man gör och använder QR-koder. På min tid använde vi kritor till svarta tavlan och var det lyx fick vi ett OH-papper att använda vid redovisning!

Förutom att se alla roliga, smarta och finurliga bidrag var det också häftigt att se barn och ungdomar från förskola upp till gymnasiet som tog del av varandras idéer. De tittade och lärde sig av varandra, varandras lösningar men också hur de arbetat. Några gymnasieelever konstaterade krasst:” vi borde samarbeta med de yngre eleverna, de har mycket bättre idéer än vi.” och kanske kan det bli så nästa år? De yngre eleverna kommer med idéer och gymnasieeleverna tar det vidare. Samarbete. Ett välanvänt ord, men ack så viktigt.

Till mässan fanns också en tävling. Såklart! Det var väldigt nervöst i hallen innan juryn, som bestod av Fia Juréen från KomTek, Hans Barje, ordförande i Utbildningsnämnden, Catarina Kvarnmalm, miljöchef och Johan Hagegård, innovatör och VD på IMRSV Studios meddelade vilka de två vinnarna var. Barnen var samlade och man riktigt hörde hur det puttrade. Spänningen var olidlig! Vilka skulle vinna äran och en träff med Fredrik Löfgren, vinnare av genikampen och deltagare i Talang, och hans robot?

De två vinnarna blev....utan inbördes ordning.... *trumvirvel*
Vera, Leah och Matilda, åk 5 i Rudboda skola för sin Naturbesöksapp!

Motivering: App, app, app! Inte sitta vid tvn för länge. Med engagemang och kreativitet har Naturbesöksappen skapat en ny och engagerande plattform för lärande om naturen. Att vistas i naturen är grunden för ett förändrat beteende.” 
Och åk 6 i Högsätra skola som tillsammans hade gjort en städrobot:

Motivering:
”Ett kreativt lagarbete, en bredd av digitala verktyg, en genomarbetad prototyp presenterat med engagemang är grunden för en miljöteknisk innovation.” 
Stort grattis till er! Jag hoppas att ni fortsätter att tänka fritt och kommer på många nya smarta idéer som bidrar till ett bättre samhälle.
Tack alla fantastiska barn och elever för ert engagemang under dagen och terminen och tack alla lärare och pedagoger för er medverkan! Vi ses nästa år!

Varför gjorde vi det här?

I Lidingö stads miljöprogram finns mål om att lyfta och synliggöra miljöarbetet i stadens skolor. Samtidigt ökar kraven på skola och förskola att arbeta mer med innovationer och bli mer digital. Genom Innovationsveckan och den avslutande mässan ville vi sammanföra olika mål i läroplanen och i staden för att på ett effektivt, och inte minst roligt sätt, ta oss an nya utmaningar!

Idé till ett spel utvecklat av åk 8 i Högsätra skola
Presentation av en app utvecklad
 av elever i åk 5 Rudboda skola.
Appen hjälper dig att göra om dina gamla kläder
Vinnare i tävlingen: Städrobot!
Utvecklad av åk 6 i Högsätra skola
Robotar av skräp. Finurligt framställda
av elever i Bodal och Skärsätra särskola/fritids
Presentation av Naturbesöksappen,
vinnare i tävlingen. Utvecklad av åk 5 i Rudboda skola
Klimatsmarta parker utvecklade
av åk 4 i Högsätra skola och presenterade
 med hjälp av MakeyMakey









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar